Bærsommer

14 aug

Sommeren er på hell, men det er fortsatt litt igjen av bærsesongen. Det er ikke så mye blåbær her i Kristiansand i år, men ved å ta blåbærturene som meditasjon og ikke matauk går det greit å finne tre desiliter ihvertfall. Morellene har svikta ganske grundig i år, men vi fikk en god del rips og stikkelsbær. Og snart modner bjørnebæra, det ser veldig lovende ut med både ville bjørnebær og hagebjørnebær.

Matskribentene overgår hverandre med bæroppskrifter, men det enkleste er ofte det beste. Stikkelsbær rett fra busken, og blåbær med melk. Ferdig. Sunt, godt og enkelt.

Jeg gjør et unntak for kirsebæra, for de er så sure at jeg lenge trodde de bare var for spesielt interesserte. Men ved å blande kirsebær inn i en ekte, svensk kladdkake løftes både bærene og sjokoladekaka til nye høyder. Dette er en liten oppskrift, skjær små stykker og server den som konfekt:

Sjokoladekake med kirsebær

100 gram smør
2,5 dl fairtrade-sukker
2 egg
1,5 dl fint hvetemel
4 spiseskjeer kakao
ca 5 dl hele kirsebær

Først må noen ta steinene ut av kirsebæra. Dette er en hyggelig, men klissete jobb.

Smelt smøret. Rør i sukker og egg, før du tilsetter mel og kakaopulver. Bland i kirsebærene. Stekes ved 175 grader i ca 40 minutter.

Jeg har så smått begynt å jobbe med kokeboka Spis Sørlandet. Hvis alt går som jeg vil, kommer den ut til våren. Kokeboka skal være en inspirasjon til å bruke sesongens lokale råvarer, men ikke like streng som den dietten jeg gikk på i mai. Derfor kan det for eksempel dukke opp importert sukker i kakene – men det er selvsagt fairtrade-sukker.

Foto: Jon Anders Skau

