Fem gode grunner til å klippe plenen

27 mai

Jeg har aldri vært spesielt glad i å klippe plenen.  Skal jeg bruke av min dyrebare tid på å kutte gras, liksom. Det hakke jeg tid til, jeg skal ut og redde verden.

Men diverse inspirerende hagebesøk (Penne Økologiske Besøkshage og skolehagen på Vardåsen) har gitt meg ny tro på matproduksjon i liten skala hjemme i hagen. Og for å komme fram til bedet der jeg har satt 10 poteter måtte det først klippes gras.

Og mens sola steikte meg i nakken fant jeg fram til fem gode grunner til at plen faktisk bør klippes:

1) Kort gras gir dårligere levekår for brunsnegler

2) Skvallerkål kan ikke vokse i plenen (jeg har hørt om folk som klarer å spise opp skvallerkålen sin, men jeg er ikke helt der ennå)

3) Snart begynner grasblomstringa. Kort gras reduserer pollenplagen for allergikere (ihvertfall litt)

4) Grasklipp er bra jorddekke rundt grønnsakene

5) Grasklipping er gratis trim

De potetene jeg satte i mars da det var varmt i været har frosset ned flere ganger, så de ser nokså ynkelige ut. Men de potetene jeg satte i starten av mai kommer fint.

Potetspire med jorddekke av grasklipp.

Jeg har satt noen få ramsløk- planter i hagen, de står med fine hvite blomster nå:

Ramsløk i blomst. I bakgrunnen lyseblå forglemmegei, og (sukk) mere skvallerkål.

Ramsløk er Norges svar på hvitløken. Den vokser villt mange steder i Sør-Norge. Nyttevekstforeninga advarer om at bladene ligner på liljekonvall, og de bør helst ikke forveksles fordi liljekonvallen er giftig. Men knekk i et blad så er du ikke i tvil, ramsløken lukter og smaker intenst av hvitløk.

Våren er prega av de mange spiselige grønne bladene, mens sommeren er bærenes tid. Jeg har luka rundt månedsjordbærene i dag og begynt å glede meg til sommermat:

Månedsjordbær blomstrer fra mai til frosten kommer.

Spis Sørlandet dag 26 og 27

I går var det Bondens Marked i Kristiansand. Der var blant annet Dag Øyvind fra Austlid Frilandsgartneri, og folk fra Fjermedal gård på Iveland. De solgte hjorte-produkter, og jeg lot meg friste av hjorte-spekekjøtt.

Til middag spiste vi breiflabb og reker fra Fiskebrygga. Rekesesongen går mot slutten, på Fiskebrygga deler de nå ut løpesedler som forklarer hvorfor rekene ikke er like gode om sommeren. Etter gytinga nå om våren blir rekene bløtere på skallet, går lettere i stykker, samt at mange blir grønne eller sorte i hodene. I tillegg er det mer brennmaneter i vannet om sommeren, som også går i reketrålen. Derfor må båtene ofte skylle rekene før koking – og dermed blir rekene tørrere.

Personlig har jeg tenkt å la østlendingene sitte i fred på brygga i sommer mens de nyter dyre sommer-reker…

I dag grillet vi biff av kalv fra Skogly gård, og spiste den med grønnsaker, poteter og syrisk agurksalsa (ganske enkelt: revet agurk, salt, ramsløblader (som erstatning for hvitløk) og finhakkede mynteblader blandet sammen med to rause skjeer rømme. Ok, den syriske oppskriften bruker yoghurt, men det funka som heia med rømme.)

