Folk i arbeid, jord i hevd

25 May

Med store forventninger om årets første salathode dro jeg i dag på tur til Austlid frilandsgartneri i Arendal kommune. (Litt lei av skvallerkål nå, og ruccolaen vi fikk i gave for noen dager siden er spist opp.)

Austlid ligger ved Løddesøl, som er en utkant i Arendal. Jeg tok bussen til Harebakken og syklet i retning Froland, og videre til Løddesølsletta. Takk til Arendal kommune som har sørget for fine sykkelstier fra Harebakken til Librua. Utakk til bilistene som nesten sneiet meg på Løddesølsletta. Biler skal ha minst 1,5 meter avstand når de passerer en syklist.

Vel, nok om transportetappen. Sånn ser det ut på Austlid:

På dette vesle bruket med vel 8 mål jord har Tove Anita og Dag Øyvind Jensen bygget opp et frilandsgartneri som produserer omtrent 7o forskjellige grønnsaker og urter. Gartneriet er ikke økologisk, men de gjør mye bra her på bruket likevel. De gjødsler med lokale hestepærer og hønsegjødsel fra egne høner, og sprøytemiddelbruken er helt på minimumsnivå. På noen deler av gjordet er det lagt en plastduk, hvor det er skåret små hull til plantene. Duken hindrer ugraset i å spire i radene.

Og DER står årets første salathoder, hurra! Jeg får velge meg de tre største salatene, og melkesafta drypper av dem når Dag Øyvind «slakter salat» som han sier.

Folket på Austlid produserer ikke bare grønnsaker og egg. Nå om våren har det et fristende utvalg av småplanter, både grønnsaker og urter. Jeg kjøper med meg en grønnkål-plante, og titter inn i gårdsbutikken. Her står gårdens eget bringebærsyltetetøy, sylta gresskar og sylta portulakk sammen med blant annet ost fra Iveland, smør fra Hodne, og lokale, glutenfrie pølser og kjøttvarer. Jeg velger meg en flatbiff av kalv fra Skogly gård og ei pakke med badstu-røyka bacon. Den lokale bakeren leverer ferskt brød hit hver lørdag kl 12, og hvis Tove Anita synes det trengs litt mer liv og røre på bruket så arrangerer hun en Kosefestival.

BØNDENE PÅ AUSTLID: Tove Anita og Dag Øyvind Jensen med årets første frilands-salathoder.

– Vi må bli flinkere til å ta vare på matjorda i dette landet, sier Dag Øyvind. Han synes det er sørgelig med alle ordene som gror igjen eller bare produserer noen få høyballer. Det er jeg veldig enig med ham i. Vi vet ikke så mye om framtida, men det er helt sikkert at det blir flere mennesker på denne planeten, og flere mennesker i Norge. Derfor trenger vi jord i hevd og dyktige matprodusenter.

Spis Sørlandet dag 24 og 25:

Det frister lite med matlaging i denne varmen. I går laget jeg omelett med bacon og gressløk, og serverte med kokte poteter og agurksalat. En slags fetter av den greske tzatzikien, jeg laget den slik:

1 agurk rives grovt. Strø over salt, og la det ligge i ca 10 minutter. Klem av vannet.

Bland agurken med 2 rause spiseskjeer økologisk rømme og masse finklippet persille.

I dag spiste vi stekt makrell med SALAT.

