Mat og jord, der du bor

23 mai

Hønsene klukker, sola skinner, og plantene vokser så det nesten kan høres. Jeg har reist til Wenche Ellingsens økologiske besøkshage på Lista, og befinner meg i det som må være Norges aller vakreste arbeidsplass, full av duftende urter og med utsikt til havet.

Wenches hage holder familien med grønnsaker, egg og urter. I tillegg selger hun småplanter om våren og grønnsaker i sommersesongen, og holder kurs i pilefletting. Hagen er åpen for besøkende såsant Wenche er hjemme («ofte åpent mellom klokka 11 og 17»). Det koster ikke noe å komme inn – Wenche er opptatt av å inspirere andre til å dyrke mat i sin egen hage.

Jeg hadde nok forventet at denne profesjonelle hagebrukeren skulle ha massevis av høsteklare grønnsaker, men Wenche er ikke så opptatt av å pushe sesongene. – Det får komme når det kommer. Plastdekking av kjøkkenhagen blir alt for mye styr her på Lista fordi vi har så mye vind, sier Wenche.

Men dette betyr ikke at hagen ikke gir noe å spise. Nå i mai starter Wenches aspargessesong. Hun har allerede servert første måltid med frilands-asparges. Jordskokker og rabarbra har hun høstet en god stund, og vinter-brokkolien er helt på slutten av sesongen nå.

Lilla minibrokkoli – det finnes ikke i matbutikkene.

Wenche er opptatt av mangfold i kjøkkenhagen, både av arter og sorter. – Vi som dyrker økologisk trenger sorter som er tilpassa vårt klima og de økologiske dyrkingsforholdene, forklarer hun. – De store internasjonale frøfirmaene vil heller selge sorter som er tilpasset deres egne sprøytemidler.

Hun dyrker noe frø selv, men kjøper også frø fra det svenske frøfirmaet Runåberg, som tar vare på mange gamle og spesielle plantesorter.

– Kunstgjødsel og sprøytemidler er totalt unødvendig i småhagene. De store bøndene sier at de er helt avhengige av dette, men det skyldes at de dyrker så ensidig. Da er det fare for at kvantiteten går på bekostning av kvaliteten, sier Wenche.

Hun viser meg rundt i hagen, og vi smaker på de første urtene som har stikket hode opp av jorda. Kvannplanten har blitt ganske stor, det samme har pipeløken Wenche dyrker som vårløk. Men hvordan klarer hun å holde det så fritt for ugras?

Gartnerens beste venn: Jorddekke av halm (her rundt beddet med pipeløk)

– Jeg dekker jorda med halm, forklarer Wenche. – Det reduserer ugrasproblemet betraktelig. Men selvsagt må det lukes i en hage.

Wenche er med i et prosjekt som heter Majobo: Mat og Jord, der du Bor. Prosjektet drives av Gaia Agenda, og målet er å inspirere flere mennesker til å starte opp en stor eller liten kjøkkenhage. Du trenger ikke ha hage selv, en potte urter eller litt salat kan dyrkes i vinduskarmen eller på balkongen. Den som vil være med kan finne mer informasjon her.

– Det er maten vi lever av, sier Wenche enkelt. – Majobo-prosjektet prøver å gi folk et litt nærmere forhold til hvor maten vår kommer fra.

Føljetong: Jakten på sitroner

Wenche har to drivhus til tomatene, drueplantene og oppal av småplanter. Jommen har hun ikke to små sitrontrær også. Men hun har mer enn bare sitrontrær. I et hjørne av det ene drivhuset vokser sitronverbena, sitronbasilikum og sitrongress!

Wenche Ellingsen med sitrongresset (som bor i drivhus).

Wenche må ha hatt god innflytelse på meg, for jeg har brukt hele ettermiddagen på å luke i mitt eget urtebed. Grassløktustene mine ser mye bedre ut nå som de er frie for ugras. Og så tenker jeg på det Wenche sa:

– Det er jo bare å prøve! Selv jeg som har mange års erfaring i en stor hage mislykkes noen ganger. Men da gjelder det å ha et mangfold i av vekster i hagen, så er det alltid noe som vokser bra.

Spis Sørlandet dag 23

Min bedre halvdel har fått en stor bukett ruccola fra en god kollega. Nam! Til middag laget han stekt flyndre, ovnsstekte poteter og ruccola-salat.

