Makrell og rabarbrasuppe

15 May

Det er 19 år siden jeg flyttet hjemmefra. Jeg husker godt den intense gleden over å bestemme sjøl på eget kjøkken («her hos meg finnes det ikke fiskeboller»). Jeg husker også den store gleden av å bryte alle reglene hjemmefra.  Lammesteik på en tirsdag, fårikål til påske, og sjokolade hver dag.

Etter at jeg fikk barn begynte jeg å ta dette med mat mer alvorlig. Jeg forstod poenget med konseptet lørdagsgodt, som jeg nå håndhever strengt (men rettferdig). Jeg begynte å lese ernæringstabeller («hvilken barnegrøt inneholder mest jern?»). Jeg jobbet i Regnskogsfondet og i Ren Mat, og leste mange tabeller over ulike matvarers klimabelastning per kilo og per kalori. Jeg lærte om hvor store variasjoner som kan skjules i ernæringstabellene. Det begynte å gå opp for meg hvor store variasjoner som kan skjules i klimatabellene. Jeg begynte å lese sesongtabeller. Jeg ga opp å pugge sesongtabeller.

Sesongtabeller og klimatabeller kan være nyttige hjelpemidler, for all del. Men i arbeidet med «Spis Sørlandet» har det begynt å gå opp for meg hvilken god hjelp det er i de gamle kjøkkenreglene som jeg med stor glede forkasta som 19-åring. Fårikål hører høsten til, for da er det slaktesesong, dermed er det ferskt lammekjøtt i butikken. Samtidig er hodekålen på sitt beste. Nå om våren hører makrell sammen med rabarbrasuppe. Det er ingen antikvarisk og begrensende regel, men en logisk konsekvens av at makrellen kommer inn til kysten når rabarbraen er høsteklar.

Jeg har vært på besøk i Berlin om våren, og nokså overlegent observert tyskernes intense glede over de første bleika, tjukke stenglene med hvit asparges. Men etter å ha sett ungenes ville jubel over årets første jordbær  – og moreller – og blåbær – så har jeg forstått mer. Feiring av årstidenes vekslinger gjør at vi spiser råvarene når de er best. Heldigvis henger dette også sammen med utviklinga av et mer bærekraftig kosthold.

Hva mener du? Hvilke matretter synes du (eller din bestemor) hører sammen med våren – eller høsten? Og hva kan vi bruke av de gamle mattradisjonene i klimakrisas tid?

 

Spis Sørlandet dag 15:

Stekt makrell. Og rabarbasuppe med kanel og fløte:)

Én kommentar to “Makrell og rabarbrasuppe”

  1. Beate mai 15, 2012 kl. 8:47 pm #

    Syreblader om våren! Jordbær midt på sommeren. Epler og plommer om høsten. Så enkelt og lite avansert. :-)

Kommentarer er stengt.

