Poteter og ulven

7 mai

– Hvis dere naturvernere vil ha norsk matproduksjon, så må dere slutte å jobbe for flere ulver. Ulven er en direkte trussel mot utnytting av utmarksressursene, sier potetprodusent og sauebonde Kjell Gilje i Homborsund.

Jeg har syklet fra Lillesand et godt stykke langs gamle E18, til et sted der bussen ikke går. Vågsholt gård ligger i Grimstad kommune og er Sørlandets største produsent av økologiske poteter. Jeg pleier å kjøpe disse potetene i økobutikken i Kristiansand. Likevel er Kjell Gilje relativt skeptisk til en miljøverner fra byen.

– Ulven er ødeleggende for norsk matproduksjon! sier mannen som har 50 sauer og produserer nesten 70 tonn økologiske poteter i året.

Jeg vil heller lære mer om potetene hans, og det får jeg. Gilje dyrker tidlig-potetsorten Rut, fordi den er relativt sterk mot tørråte. Tørråte er den store fienden til potetprodusentene, men her på Sørlandet kommer den ikke før i juli. Ergo er det lurt å dyrke tidligpoteter for den som ikke vil sprøyte med gift.

– De konvensjonelle bøndene sier at Rut ikke kan lagres lenger enn til januar. Men jeg spiste dem i går, og det gikk helt fint, smiler Gilje og viser vei inn i det vesle potetpakkeriet.

Vågsholt gård har både vaskemaskin for potetene og sorteringsmaskin. De minste potetene blir spesialbestilt av hotellet i Grimstad. Lenger inne i driftsbygningen ligger det poteter i åpne kasser til lysgroing. Kassene bærer bud om at denne gården har drevet med potetproduksjon lenge.

Potetene legges i lys for å utvikle korte, kraftige groer. Det gir best utvikling av potetriset.

– Faren min dyrka poteter og blei lurt til å begynne med kunstgjødsel, sier Gilje. – Jeg overtok gården og dreiv med ensidig korndyrking i 20 år, da hadde jeg ikke samvittighet til det lenger.

Vågsholt gård har vært godkjent økologisk siden 1996. – Økologisk produksjon er det eneste fornuftige for den som vil ha rein mat, mener Gilje.

Gilje sier at han “måtte skaffe seg et yrke for å ha råd til å jobbe som bonde”. Derfor er han utdannet byggmester og driver som entreprenør. – Visste du at en årslønn for en sauebonde er 188 000 kroner?*  Det gir 100 kroner timen – og det er mindre enn det vi er pålagt å betale gårdsarbeiderne våre. Jeg lurer av og til på om jeg er litt dum som driver landbruk, sukker han.

Jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg kan kjøpe dine lokale og økologiske poteter i Kristiansand.

– Det er det ikke mange som har sagt til meg før, svarer Sørlandets største økologiske potetprodusent.

 

Spis Sørlandet dag 6 og 7

I går spiste vi lokal søndagsmiddag hos svigers: Helstekte smørflyndrer, potetstappe, og salat med agurk, tomat, gressløk og en dressing av svigerfars innkokte druesaft med krydderurter. Etterpå la min bedre halvdel ut melding på Facebook om at nå må folk slutte å bekymre seg for oss som spiser lokalmat:)

I dag prøvde jeg å lage kjøttkaker. Jeg spedde kjøttdeigen med en grøtrest, men jeg trodde ikke det var nødvendig å ha i egg. Det viste seg å være feil, og alle kjøttkakene falt fra hverandre under steiking. De ble servert i sine enkelte fakturer som «lys kjøttsaus». Kommer sterkere tilbake som kjøttkake-maker.

 

* I følge statens beregninger av et årsverk med sauehold samt noe ekstra (jordbruksforhandlingene 2011)

