Beatepotet ble tacolefse

5 May

«Det er grenser for hvor mye brennesle vi kan spise», skrev Andreas Viestad i Dagbladet forleden. Jeg tror nok at de fleste av oss foreløpig er ganske langt unna den grensa… Jeg starta med brenneslesuppe til lunsj i dag. Den ble slettes ikke verst. Slik gjorde jeg:

Plukka et dørslag fullt av brennesle (nesten uten å brenne meg)

Image

Skylte neslene, og putta dem i gryta med 3 dl vann.

Kokte dem i ca 3 minutter. Da får de en fantastisk, intens grønnfarge men OBS det lukter ikke godt. Det betyr ikke at noe er galt med neslene, det er svovelforbindelsene (i brennhårene, det som gjør vondt) som blir ødelagt av kokinga. Det er bare å lufte ut og fortsette.

Silte neslene i dørslaget, tok vare på kokevannet.

Smelta 3 ss smør i gryta, rørte inn 2 ss hvetemel, og spedde med kokevannet.Hadde også i ca 2 dl melk.

Finhakka neslene på ei fjøl, og hadde dem i suppa. Krydret med urtesalt fra Grønsfjord.

Serverte suppa med grassløk, rømme og rista brødskiver.

Ungene spiste hver sin lille, høflige porsjon. For å få opp entusiasmen for lokal mat hadde jeg planlagt taco til middag. Motet sviktet i siste øyeblikk, så ungene fikk vanlige tacolefser fra frysen og økologisk mais fra boks, men ellers var alle ingrediensene i tacoen lokale:

Storfekjøttdeig, chilli, tomater, agurker, rømme, løk, og en ny type blad-sennep fra Hesnes Gartneri. Den gjorde seg veldig godt i tacoen, mye bedre enn den smakløse rapid-salaten.

Dagens prosjekt var å bake egne tacolefser. Jeg har et gammelt utklipp fra A-magasinet hvor Tove Diesen forklarer hvor utrolig vanskelig det er å bake egne potetlefser («Potetmassen er som lim, som fester seg til alt bortsett fra seg selv!»). Men det gikk som en drøm på første forsøk – takket være damene i Øyslebø Bygdekvinnelag. Jeg var der for to uker siden og holdt foredrag om Spis Sørlandet, og da fortalte de meg om sin kamp for å beholde Beate-poteten. Dette er nemlig den aller beste potetsorten til både lefser og komper – det sier alle erfarne bakstekjerringer. Jeg fikk med meg en pose med Beate, og da var det veldig enkelt å bake lefser etter beskrivelsen til Tove Diesens tante Ingebjørg:

Kok poteter og skrell dem. Mos dem med en gaffel, og kna dem seige. Ha i litt hvetemel (jo mindre jo bedre) og litt salt. Kjevle dem ut og steik dem i tørr steikepanne.

Hurra for Beate!

Image

Beate-potet, foto: www.frukt.no

Forøvrig vil jeg gjerne ha tips til flere måter å servere brennesle. Det må være Norges mest tilgjengelige grønnsak.

Én kommentar to “Beatepotet ble tacolefse”

  1. Marianne mai 9, 2012 kl. 5:54 pm #

    Heia Marte
    Oppskrift med brennesle:
    Grøftekantfrikadeller: 500gr grønne blad, (nesle, skvallerkål, groblad, løvetann)
    1-2 løk, 2-3 kokte poteter, 3 egg,1-2 dl brødsmuler, 2ss olje, pepper, salt, urtekrydder.
    Forvell de grønne bladene og kjør i foodprofessor sammen med løk og poteter. Tilsett egg, olje, salt og krydder, så brødsmulene. Røres godt sammen og la svelle en stund.
    Stekes i smør, ikke for sterk varme.
    God appetitt

Kommentarer er stengt.

