Sesongfisk/fiskesesong

3 mai

Frossenfisken, den som kanskje har vært i Kina for å bli filetert, har ingen sesong (eller alle). Men hvordan er sesongene på Fiskebrygga?

– Makrellen æ kommen på revet, sier fiskehandler André Mikkelsen hos Enok Nilsen. – Men det tar nok noen uker før den kommer inn til land. Det er jo bare 8 grader i sjøen foreløpig.

I tillegg til makrell fra Skagerrak har han et bredt utvalg av lokal hvitfisk (torsk, sei, lange, breiflabb) og lokale flyndrer. Sjøkrepsene er også lokale, det samme er de levende krabbeskjellene. Men ferdigpakka og rensa krabbeskjell har reist et godt stykke. Og blåskjellene kommer fra Sverige.

Når er det rekesesong?

– Det er smak og behag, svarer Mikkelsen. – Vi selger mest reker om sommern, for det hører med til sommerferien å pille reker på brygga. Men jeg synes nå rekene smaker best fra oktober og utover vinteren.

FISKEHANDLEREN: Slettvar er som alle vet lillebroren til piggvar (bare uten pigger). Denne slettvaren er fanget ikke langt fra Odderøya. André Mikkelsen til venstre.

Sjøørretten er også i sesong nå, forteller folkene på Fiskebrygga. Men sjøørrett selger de ikke. Den må man fiske sjøl.

 

Det finnes et lokalt og økologisk smør på Sørlandet, men det kan man ikke kjøpe i butikken. Da må man ringe til bonden og avtale. Smøret heter Søren så Godt, og bonden heter Søren. Jeg kjøpte noen kilo så det skal holde en hel måned.

SØREN SÅ GODT: Melkebonden Søren Hodne leverer økologisk smør.

Spis Sørlandet dag 3:

I dag spiste vi røyka torsk med eggesmør og kokte poteter. Til torsken laget jeg grønnkålsalat (finhakket grønnkål fra Ny-Hellesund rørt med litt rømme og havsalt).  Det var også veldig lekkert med brønnkarse-skudd til torsken (hadde med ei potte med brønnkarse fra Hesnes gartneri i går).

For øvrig spiser jeg mye tørka epler. De fungerer ikke som erstatning for rosiner slik jeg hadde tenkt. De fungerer som erstatning for sjokolade! Kjapp energi akkurat når det trengs mest:)

Er det noen som vet om noen som slakter kaniner? Kunne veldig godt tenke meg å prøve kaninkjøtt.

Én kommentar to “Sesongfisk/fiskesesong”

  1. Undre mai 3, 2012 kl. 8:47 pm #

    Hihi. Jeg er så glad du presiserer at det er Mikkelsen som er til venstre på bildet med slettvaren. :P

    Men erstatning for rosiner. Jeg tror de beste alternativene innaskjærs er tørkede kirsebær, blåbær og plommer:

    http://www.frukt.no/kokeboka/tilbehor-smaretter/torking-av-frukt-og-baer/

Kommentarer er stengt.

