Ja til drivhus

2 May

Inne i drivhusene på Hesnes Gartneri i Grimstad er det sommer. Sommerblomstene står i fullt flor, og sitrontreet bærer både blomster, kart og modne sitroner. Sarte urter som basilikum strutter av voksekraft, og tomatplantene bærer røde frukter.

Det er ingen spesielt god ide å varme opp norske drivhus med oljefyr. Men det er en veldig god ide å bruke drivhus for å forlenge den korte norske sommersesongen. Heldigvis blir drivhusene på Hesnes varmet opp av et flisfyringsanlegg (og flisen er fra Sørlandet).

 

TIDLIG UTE: Katrine Hesnes Jarnes på Hesnes gartneri kan allerede høste årets tomater.

I butikken på Hesnes er det lokal paprika, chili, agurker, snack-agurker og krydderurter å få kjøpt, i tillegg til tomatsortene og rødløk fra i fjor. Visste du at tomater kan kysse?


KYSSETOMAT: Liten, søt og med kysselepper!

Katrine forklarer at agurker og tomater aldri skal ligge i kjøleskap (de har det best på 10-12 grader, men klarer seg fint på benken). Og agurken bør pakkes i plast, fordi agurker liker å ha det så fuktig som mulig. De dyrker ikke tomater og agurker i samme drivhuset, fordi agurkene vil ha det fuktig og det liker ikke tomatene.

Jeg var på Hesnes da jeg hadde lokalmat-prosjekt i høst, og da var hyllene mye mer bugnende. Hesnes følger de norske sesongene, og importerer ikke blomkål eller annet som kan vokse her. Er det vår så er det vår – og min glede over de lokale grønnsakene er betydelig større nå som jeg har så mye mindre å velge i. Ja til drivhus!

 

Etter turen til Hesnes besøkte jeg en tidligere kollega som holder på å bygge et økologisk hus i Grimstad. Marit Grinaker Wright har mye grønnere fingre enn meg, men kjøkkenhagen ved det nye huset er ikke helt kommet i gang ennå.

 

ØKOHUS: Marit Grinaker Wright spanderte jordbærrabarbra, bjørnerot, salvie og estragon. Økohuset i bakgrunnen – legg merke til taket. Til venstre ligger det ikke gedigne vinduer, men 24 kvadratmeter solfangere som skal gi gratis varmtvann og varme opp to rom.

 

Spis Sørlandet dag 2:

I gleden over de lokale paprikaene bestemmer jeg meg for å lage fylt paprika med økologisk storfe-kjøttdeig, chili, tomat, krydderurter og rømme. Til paprikaen spiste vi noen poteter fra i går og store mengder snack-agurker. Til kveldsmat blir det brødskiver med lokal ost, tomater og småbladet basilikum.

