Oversikt over vinterforrådet

1 mai

Det går fint an å spise lokalmat utenom høstsesongen. Man må bare planlegge litt på forhånd.

I går hørte jeg av grønnsakshandleren i Lillemarkens at de første lokale reddikene kanskje er høsteklare om ei uke. For øvrig kunne han by på honning, nye drivhus-agurker, og løk fra i fjor. I tillegg selger han den gode Gylden-osten fra Iveland. Ellers var det meste importert.

Første dagen av “Spis Sørlandet – versjon 2” måtte altså nødvendigvis handle ganske mye om hva som finnes av vinterforråd. Jeg har ikke stablet kjelleren full av poteter og lagringsgrønnsaker (det kunne ha blitt ganske kjedelig å følge med på: “henta et kålhode”, “henta to løk” osv osv). Men for å sikre familien litt vitaminer i vårknipa har jeg ganske mye blåbær og noen kurver lokale jordbær i frysen.

Jeg har også spart en del lokale smaker til mai. Dagens opptelling viste fem glass med tørka sopp, to små glass med urtesalt fra Grønsfjord, noe tørka krydder fra ledern av Naturvernforbundet i Søgne (einerbær, oregano, grønnmynte og peppermynte), nesten en kilo tørka epler (som jeg har tenkt skal være erstatning for rosiner), og ett glass med usukra eplemos.

Forråd: Jeg har spart noen smaker fra høsten, blant annet blåbær, tørka sopp, krydder og urtesalt.

I høst fikk vi kjøpt noe geitekjøtt fra ei øy i Søgne. Den aller siste kjeribba ble fortært i dag, for å feire både 1. mai og prosjektstart. Som tilbehør hadde vi stekte poteter (fra i fjor), stekt løk (fra i fjor), økologisk rømme fra Tine i Kristiansand, agurk fra Evje og grønn salat av skvallerkål. Til dessert fikk ungene frossne blåbær, det var overraskende populært.

April har vært en kald måned, men heldigvis melder yr om flere varmegrader. Og jeg har snart tenkt meg en tur i drivhus.

4 kommentar to “Oversikt over vinterforrådet”

  1. Beate mai 1, 2012 kl. 5:06 pm #

    Jeg var nettopp nede hos Mona, der hadde hun en hel kasse med masse jordskokk i hagen, fine å spise nå, om de ikke skulle plantes på nytt. Det må jo finnes i Kristiansand også?

    • Spis Sørlandet mai 1, 2012 kl. 5:18 pm #

      I butikkene er det jordskokker fra Frankrike… Men jeg har fått en pose med jordskokk fra Bygdekvinnelaget i Øyslebø (var der på torsdag og holdt foredrag om Spis Sørlandet for et ganske så begeistra publikum)

      • Beate mai 4, 2012 kl. 8:48 pm #

        Kan man høste jordskokk flere ganger i løpet av en sesong?

  2. Spis Sørlandet mai 5, 2012 kl. 8:13 pm #

    Jordskokkene kan graves opp etterhvert som du trenger dem. Fra slutten av oktober til frosten kommer, og fra frosten går til ca mai når de begynner å spire igjen. Så må planten få fred til å sette nye knoller.

Kommentarer er stengt.

